O zdraví

Máte doma hyperaktivní dítě ?

Příčinou může být nevhodná strava!

Porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou (ADHD) patří k jedné z nejčastějších poruch v dětském věku. Vyskytuje se přibližně u 7 % školáků mezi 6.-9. rokem, častěji u chlapců. Projevuje se poruchami soustředění, pozornosti a koncentrace, poruchami učení, hyperaktivitou, nadměrnou živostí a neposedností, kolísavými náladami až impulzivitou, problémy se spánkem a s usínáním.

Předpokládá se, že až z 80 % se na vzniku ADHD podílí genetická predispozice. Příčinou však mohou být i jiné faktory – prostředí dítěte, škodlivé vlivy během těhotenství (kouření, alkohol apod.), ale i NEDOSTATEČNÁ VÝŽIVA A NEVHODNÉ STRAVOVÁNÍ dítěte.

Podle nejnovějších důkazů může složení stravy výrazně ovlivnit aktivitu vašich dětí. Až v 50 % případů hyperaktivních dětí se po upravení stravy projevy ADHD výrazně zlepšily. Proto věnujte dostatečnou pozornost jídelníčku vašich ratolestí! Při výběru jednotlivých potravin si lépe všímejte jejich složení na obalech. Co nejdříve se snažte odnaučit vaše děti pít slazené nápoje! Namísto lízátek a bonbónů s vysokým obsahem umělých látek jim raději doma upečte výživný tvarohový koláč nebo ovocný dort.

Co by hyperaktivní děti měly jíst?

  1. Více bílkovin na snídani a během dne.
    Nesprávně nastavené snídaně s nedostatkem bílkovin a nadbytkem rafinovaného cukru mohou u dětí způsobit vyšší hyperaktivitu a impulzivitu, horší náladu a sníženou funkci mozku. Je prokázáno, že děti konzumující bílkovinné snídaně jsou méně náchylné k nadváze a dosahují lepších výsledků ve škole. Dostatečná konzumace bílkovin může zlepšit pozornost a koncentraci dětí ve škole, jejich chování a sociální projevy.
  2. Omezit lepek (gluten).
    Omezení lepku ve stravě představuje vhodné řešení problémů spojených s chováním a učením u dětí.
  3. Jíst potraviny bohaté na vitaminy (především vitamíny skupiny B včetně vitamínu B6 – kyseliny listové).
    Vitamíny skupiny B jsou nezbytné pro správné fungování nervových buněk. Zdrojem vitamínu B6 jsou celozrnné potraviny, luštěniny, ořechy a olejnatá semínka.
  4. Zvýšit příjem Omega-3 mastných kyselin.
    Studie tvrdí, že děti s poruchou pozornosti a hyperaktivitou mají nižší hladinu těchto mastných kyselin. Jsou nezbytné pro správnou funkci mozku a mohou zlepšit příznaky dyslexie u vašich dětí. Výborným zdrojem je rybí tuk, vlašské ořechy, lněná semínka. Denní doporučená dávka je 1-3 g. Ryby je vhodné zařadit do jídelníčku alespoň 1-2x týdně.
  5. Hořčík.
    Má uklidňující účinek na centrální nervový systém, je nezbytný pro správné fungování mozku a nervových buněk. Proto u dětí trpících hyperaktivitou patří hořčík mezi nejdůležitější minerály. Obsahují ho zejména tofu, luštěniny a výrobky z nich, celozrnné výrobky, zelená listová zelenina, špenát, ořechy, mandle, avokádo, olejnatá semínka (slunečnicová, dýňová, sezamová), mléčné výrobky a brambory pečené ve slupce. Doporučený denní příjem je 30-160 mg hořčíku denně v závislosti na věku.
  6. Zinek.
    Potravinovými zdroji jsou luštěniny a výrobky z nich, celozrnné výrobky, ořechy, semínka (slunečnicová, dýňová, sezamová), zelené fazolky, zelené natě. Maximální denní dávka je 5-10 mg zinku podle věku dítěte.
  7. Dostatek vápníku.
    Najdete ho v mléčných výrobcích, mořských rybách nebo slunečnicových semínkách.

Co by hyperaktivní děti jíst neměly?

  1. Rafinovaný cukr (děti mají z něj ještě více energie)
  2. Potraviny s nebezpečnými potravinářskými přísadami (aditivy) – s vysokým obsahem barviv, konzervačních látek (např. Benzoát sodný) a É-ček. Potravinářské přídatné látky mohou vyvolat hyperaktivní chování u dětí bez předchozích problémů v chování. É-čka se vyskytují hlavně ve slazených nápojích. Proto je důležité naučit se sledovat složení jednotlivých potravin na obalech výrobků a omezit nákup potravin s přídavkem É-ček.
  3. Vyloučit, resp. eliminovat příjem kofeinu (kola, černé čaje) – podrobně si přečtěte složení všeho, co dáváte jíst a pít svým dětem. Budete překvapeni, kde všude se kofein nachází.

 

TIP: Tyto děti nemají rády sportovní kroužky, i když si myslíte, že si tam „vybijí energii.“ Vhodnější je pro ně spontánní pohyb pod mírným dohledem.

Nevhodné stravovací návyky nemají vliv jen na hyperaktivitu vašich dětí. Zvýšená konzumace fast – foodové stravy, vysoký příjem nevhodných tuků, cukrů a slazených nápojů (kolové nápoje apod.) přispívají ke stále častěji se vyskytující dětské obezitě, k trávicím potížím (bolesti břicha, problémy se stolicí, ať už k průjmy nebo zácpy) a ke stále častějším alergiím.

Stravovací návyky se z dětství přenášejí do dospělosti. Proto, rodiče, nezapomínejte:

Jaký příklad uvidí vaše děti ve stravování u vás, takový budou uplatňovat i ve svém v životě.